Fabián Pérez Tedesco

  • fabian.pereztedesco@conts.it

Biografia/Biography

(English version below)

Percussionista e compositore nato a Buenos Aires nel 1963, inizia gli studi musicali all'età di sei anni. Si è laureato con la lode presso il Conservatorio Nacional de Música della sua città. Ha frequentato corsi di perfezionamento con i maestri Peter Sadlo e Gert Mortensen.

Dal 1980 al 1983 è stato timpanista nell'Orchestra della L.R.A.1 Radio Nacional Argentina e per due anni è stato percussionista nell'Orchestra Filarmonica di Buenos Aires. Dal 1983 è stato timpanista nell'Orchestra del Teatro Colón. Sempre a Buenos Aires, è stato percussionista del Gruppo "Encuentros Internacionales de Música Contemporánea".

Nel 1987 si trasferisce in Europa dove dall'ottobre dello stesso anno è primo percussionista nell'Orchestra del Teatro "Giuseppe Verdi" di Trieste. Ha collaborato con l'Orchestra des Rencontres Musicales di Losanna, l'Orchestra Sinfonica di Torino della RAI, l'Orchestra da Camera di Padova e l'Orchestra Filarmonica di Udine. Ha integrato il Chromas Ensemble di Trieste, ha suonato con l'Ensemble Ricerca di Venezia e con il gruppo "I Nuovi Percussionisti Italiani".

Si è presentato come solista con orchestra in molte occasioni sotto la direzione dei Maestri Ljerko Spiller, Alessandro Bevilacqua, Emilio Pomarico, Gerardo Gandini, Bernhard Wulff, Anton Nanut, Andrés Spiller, ecc. Fra le sue prime esecuzioni di concerti per solista e orchestra si ricordano nel 1981 al Teatro Coliseo di Buenos Aires, "Episodios" di Eduardo Alemann; nel 1996 al Teatro Colón, il Concerto per Marimba di Marco Sofianopulo; nel 2001 il Divertimento di Claudio Scannavini con l'Orchestra della Radiotelevisione Slovena diretta da Anton Nanut. Nel 1998 si è presentato con la Sinfónica Nacional Argentina con il Concerto pour Percussion et Orchestre di André Jolivet diretto da Andrés Spiller. Presenta in prima mondiale il suo Concerto per Marimba e orchestra a Buenos Aires nel 2005 insieme al Mº Berhard Wulff con la Sinfónica Nacional Argentina, riproposto nel 2010 a Monaco di Baviera con la Jüngen Symphoniker Orchester München diretta da Alejandro Vila. Ha realizzato numerosi recitals di marimba in prestigiose Stagioni di concerti, Rassegne e Festivals in Italia, Argentina, Croazia, Slovenia, Australia, ecc. Si dedica con grande passione alla diffusione della musica per marimba e finora ha realizzato più di cinquanta prime esecuzioni di partiture per lui scritte.

Per diversi anni è stato insegnante di Percussione presso i Conservatori di Morón e Municipal a Buenos Aires. Nel 1982 è stato chiamato ad integrare la commissione per l'elaborazione del Programma Nazionale di Percussione in Argentina. Nell'anno 1993 è stato vincitore del Concorso Nazionale a Cattedre con l'assegnazione della cattedra di Strumenti a Percussioni presso il Conservatorio "Claudio Monteverdi" di Bolzano. È stato docente presso i Conservatori "Cesare Pollini" di Padova e "Luigi Cherubini" di Firenze. Attualmente è docente presso il Conservatorio "Giuseppe Tartini" di Trieste. Ha tenuto numerose Masterclass a Spilimbergo, Buenos Aires, Trieste, Udine, Melbourne, Sydney, ecc.. Ha integrato in diverse occasioni giurie di concorsi internazionali (Temsig di Ljubljana, Povoletto, Caraian di Trieste, Rassegne Musicali Cirillo e Metodio,Città di Palmanova,Svirel).

Nel 1995 fonda il quintetto TriesTango, dedicato al tango argentino, col quale realizza numerose tournées internazionali.

Ha inciso numerosi CD per EMI, ATC, Rugginenti, Audio Ars Studio, Velut luna e TsT. Ha effettuato registrazioni per la RAI, LRA1 Radio Nazionale Argentina, Radio Slovena di Capodistria e di Ljubljana, Radio Nazionale Croata. Ha pubblicato con la Rusty Records di Milano il CD "Contemporary Marimba" (1996) e con Taukay di Udine "Marimba Crossing" (2000) con brani per marimba sola a lui dedicati. Nel 2008 Audio Ars Studio pubblica il CD monografico "Rocío".

Sin dalla più tenera età coltiva la passione per la composizione. Come compositore si definisce autodidatta ed eclettico. Il ritmo e la percussione assumono ruoli preponderanti nelle sue composizioni. Il suo linguaggio è una sintesi molto personale fra elementi di origini sudamericane e della tradizione europea. Nel 1997 ha ricevuto il 1º Premio nel concorso di composizione della Fundación Proscenio di Buenos Aires, con "Empor" (marimba solista e quartetto di percussioni), e nel 2000 il 1º Premio nel concorso della Fondazione "Euritmia" di Povoletto. Alcune delle sue partiture sono pubblicate da Pizzicato, Rugginenti e Taukay e sono numerosi i brani suoi incisi in CD (EMI, Rugginenti, Taukay, Audio Ars Studio, El Arca de Noé, ecc.) e trasmessi per radio nazionali. Il suo catalogo comprende più di 100 partiture per strumenti solisti con e senza orchestra, musica da camera, sinfonica, corale e opere per la scena. Brani suoi sono stati eseguiti in prestigiose istituzioni e stagioni concertistiche: Festival Europeo della Musica di Bergamo; Ripercussioni Venezia al Palazzo Mocenigo; Nei Suoni dei Luoghi (Ljubljana, Durazzo, Labin, Neum, Tarvisio, Grisignana, Sremka Mitrovica, Bar, Travnik, Skutari, ecc.); Encuentros Internacionales de Música Contemporánea de Buenos Aires; Trieste Prima; Udine Contemporanea; Stagione di Concerti Zahrarmonie; RadioTelevisione Koper; Radio Nacional de España; Radio Nacional Argentina; RAI; Parlamento Europeo di Bruxelles; Stagione dell'Orchestra Milano Classica; Salón Dorado del Teatro Colón a Buenos Aires; Facoltà d’Economia di Bologna; Villa Manin di Passariano; Festival Buenos Aires Tango; Montevideo; São Paulo; Córdoba; Campeonato Mundial del Tango di Buenos Aires; Trieste International Tango Festival e Chicago International Tango Festival; Sydney; Adelaide; Melbourne; Gorizia; Lignano; Caorle; Capriva del Friuli; Ancona; Rimini; Praga; Roma; Vienna; Madrid; Pordenone; Nova Gorica; ecc.

Prestigiosi solisti e formazioni hanno eseguito i suoi brani, tra i quali Fabrizio Meloni, Mario Marzi, Louise Sibourd, Alejandro Vila, Stefano Furini, Roberto Prosseda, Moens di Praga, MD7 di Ljubljana, Taukay ensemble, Jünger Symphoniker Orchester München, Antidogma ensemble, TriesTango, ecc.. Nel 2005 lo stesso Fabián Pérez Tedesco presentò a Buenos Aires il suo Concerto per marimba e orchestra insieme all’Orchestra Sinfonica Nazionale Argentina diretta da Bernhard Wulff. Nel 2005 si eseguì il suo balletto "La Leggenda del Lago Dorato". Nello stesso anno, per il centenario della Vedova Allegra di Franz Lehár cura l’arrangiamento per lo spettacolo "Allegra era la vedova" andato in scena al Mittelfest di Cividale del Friuli con replica al Teatro Regio di Torino. Nel 2006 dirisse la sua operina "Pachamama" con i Solisti della Filarmonica del Teatro Verdi. Nel 2009, per il 40º Festival Internazionale dell’Operetta di Trieste, curò gli arrangiamenti e la direzione musicale di due produzioni: "Il Conte di Lussemburgo" di Franz Lehár e "Sogno di un Valzer" di Oscar Straus. È da segnalare la sua attività direttoriale: oltre ad aver guidato in molte occasioni l’esecuzione dei propri brani, nel 2005 dirige spettacolo "Tre Storie", operine di F. Vidali, N. Verchi e lo stesso Pérez Tedesco; nel 2007 dirige l'Orchestra da Camera della Filarmonica del Teatro Verdi nella "Serenata Gran Partita" di Mozart e il Concerto per fagotto di A. Jolivet, per la rassegna "Weekend al Verdi". Dal 2002 è direttore del Gruppo Percussioni Trieste. Dirige la Civica Orchestra a Fiati "Giuseppe Verdi" in più occasioni.

_________________________________________________________________________________________

Biography

Fabián Pérez Tedesco, percussionist and composer, was born in Buenos Aires in 1963. He started his music studies at the age of six and graduated from Argentina's National Conservatory of Music. He attended graduate courses with Maestri Peter Sadlo and Gert Mortensen.

In Argentina he joined several orchestras, among them the Radio Nacional Youth Orchestra and the Buenos Aires Philharmonic. In 1983 he won the nomination as Timpanist at the Colón Theatre Orchestra, while also acting as percussionist with the EIMC group. Since 1987 he is percussionist at Trieste's G. Verdi Theatre.

As a soloist, he has played with orchestras conducted by Ljerko Spiller, Alessandro Bevilacqua, Emilio Pomarico, Gerardo Gandini, Anton Nanut and Andrés Spiller, among others. He has performed many marimba / percussion recitals in Argentina, Italy, Croatia and Slovenia. He has played the première for a great number of works written specially for him, also in very famous concert halls: in1981 at the Coliseo Theatre of Buenos Aires, Eduardo Alemann’s "Episodios"; in 1996 at the Colón Theatre, Marco Sofianopulo’s Marimba Concerto; in 2001 Claudio Scannavini’s Divertimento with the Slovenian RTV orchestra conducted by Anton Nanut. In 1998 he performed André Jolivet’s Concerto pour Percussion et Orchestre with the Argentine National Symphony Orchestra conducted by Andrés Spiller. He performs his Marimba Concerto with the Argentine National Symphony Orchestra directed by M° Bernhard Wulff in 2005 and with the Jüngen Symphoniker Orchester München conducted by M° Alejandro Vila in 2010.

He has played a great number of Marimba recitals for important concert seasons and festivals in Italy, Argentina, Croatia, Slovenia, Australia, etc. He passionately works to increase the repertoire for marimba and so far he has performed more than fifty works written for him.

For many years he taught at several Argentine music official Conservatoires and in 1982 he joined the team that elaborated the National Programmes for Percussion. In Italy, he succeeded at the national teaching examination of 1993. He has taught in the Conservatoires “Cesare Pollini” of Padova and “Luigi Cherubini” of Firenze. Now he teaches at the Conservatoire “Giuseppe Tartini” of Trieste. He gave numerous master-classes in Spilimbergo, Buenos Aires, Trieste, Udine, Melbourne, Sydney, etc. He has been called in various opportunities to join the jury at important international musical competitions as Ljubljana, Povoletto, Trieste, Svirel, etc.

In 1995 he founded the Triestango quintet, with which he made many international tournées.

He has recorded numerous CDs for EMI, ATC, Rugginenti, Audio Ars Studio, Velut luna, and TsT. Among these, "Contemporary marimba" (1996), published by Rusty Records of Milan and "Marimba Crossing" (2000) published by Taukay Udine, Italy, containing works for solo marimba, written for him. In 2008 Audio Ars Studio publishes the “Rocío”.

Since he was a child he has enjoyed writing music. Pérez Tedesco can be defined as an eclectic self-taught composer. Rhythm and percussion are of main interest in his pieces. In 1997 he's been awarded the first price at the Composition Competition of the Proscenio Found at Buenos Aires, Argentina, for "Empor" (solo marimba and percussion quartet) and the first price at the Composition Competition of the Euritmia Found at Povoletto, 2000. Some of his pages have been published by Pizzicato, Ruginenti and Taukay, and many of his works have been recorded in CDs (EMI, Rugginenti, Taukay, Audio Ars Studio, El Arca de Noé, etc.) and broadcast by National Radios. His catalogue contains more than 100 scores including music for solos, chamber music, symphonic works, music for various soloist intruments with orchestra and also music for the stage.

Many of his works have been performed at important institutions and concert seasons like the European Music Festival of Bergamo; "Ripercussioni Venezia" at Mocenigo Palace; Nei Suoni dei Luoghi (Ljubljana, Durazzo, Labin, Neum, Tarvisio, Grisignana, Sremka Mitrovica, Bar, Travnik, Skutari, etc.); EIMC Buenos Aires; Trieste Contemporanea; Udine Contemporanea; Zahrarmonie; Koper RTV; Spanish National Broadcasting; Argentine National Broadcasting; RAI; European Parliament, Bruxelles; Milano Classica Concert Season; Salón Dorado of the Colón Theatre in Buenos Aires; Bologna Economy University; Villa Manin, Passariano; Festival Buenos Aires Tango; Montevideo; São Paulo; Córdoba; Buenos Aires Tango World Competition; Trieste International Tango Festival and Chicago International Tango Festival. Also Sydney, Adelaide, Melbourne, Gorizia, Lignano, Caorle, Capriva del Friuli, Ancona, Rimini, Praga, Roma, Vienna, Madrid, Pordenone, Nova Gorica, etc.

Many outstanding soloists and ensembles such as Fabrizio Meloni, Mario Marzi, Roberto Prosseda, Louise Sibourd, Alejandro Vila, Stefano Furini, Moens of Praga, MD7 of Ljubljana, Taukay ensemble, Jünger Symphoniker Orchester München, Antidogma ensemble, TriesTango and others have performed the premières of his works. In 2005 Fabián Pérez Tedesco himself played the première of his Marimba Concerto with the Argentine National Symphony Orchestra in Buenos Aires, under the conducting of Bernhard Wulff. In 2005 takes place the performing of his ballet La Leggenda del Lago Dorato. The same year, for the first centenary of Franz Léhar’s Happy Widow he makes the arrangement of the score for the play “Allegra era la vedova”, performed at Mittelfest of Cividale del Friuli, with replays at the Teatro Regio of Torino. In 2006 he conducts his short opera “Pachamama”, with the Soloists of the Teatro Verdi’s Philharmonic.

In 2009, for the 40th Trieste Operetta Festival, he was asked the arrangements of the works “Der Graf von Luxemburg” by F. Léhar and “Ein Walzertraum” by O. Straus, which he also conducted.

As a conductor, having directed in many opportunities the performances of his own works, in 2005 he conducted the performance of “Tre Storie”, short works for the stage by F. Vidali, N. Verchi and Pérez Tedesco himself; in 2007 he conducts the Chamber Orchestra of the Teatro Verdi’s Philharmonic in the “Serenade Gran Partita” by Mozart and the Bassoon Concerto by A. Jolivet, for the Concert season “Weekend al Verdi”. Since 2002 he has been the director of the Gruppo Percussioni Trieste. He conducts the “Giuseppe Verdi” Wind Orchestra in several occasions.