Adriano Martinolli D'Arcy
Biografia/Biography
(English version below)
Dopo gli studi di Composizione e di Direzione di coro presso i Conservatori di Trieste e di Milano, trasferitosi a Vienna, continua la sua formazione presso l’Accademia di Musica dove si laurea in Direzione d'Orchestra nel 1991. Due anni più tardi si perfeziona a Berlino.
Alla guida di diverse formazioni tra le quali l'Orchestra Sinfonica della RAI di Milano, la Philharmonia Orchestra di Londra, la Tonkünstlerorchester di Vienna, l'Orchestra Filarmonica di Graz, la Württembergische Philharmonie, l’Orchestra Bruno Madrena, l’Orchestra dei Pomeriggi musicali di Milano, l’Orchestra Sinfonica del Teatro Verdi di Trieste e l'Orquestra Metroplitana di Lisbona, tiene concerti in Italia ed all'estero per importanti Istituzioni ed in sedi prestigiose, dirigendo oltre al repertorio tradizionale numerose prime esecuzioni assolute.
Con la Phiharmonia Orchestra di Londra ha inciso quattro Poemi sinfonici di Liszt per l’etichetta discografica “Real Sound”. Per l’etichetta viennese “Gramola” ha inciso i “Rückert-Lieder” e i “Des Knaben Wunderhorn” di Mahler nonché i Wesendonk-Lieder di Wagner con il Mezzosoprano Barbara Hölzl e la Württembergische Philharmonie. Nel giugno 2010 la casa editrice tedesca “Solo voce” ha pubblicato una la prima incisione discografica della Missa Dalmatica di Franz von Suppè. Nel 2013 è uscito per la CPO il doppio CD dell'Oratorio inedito Extremum Judicium di Franz von Suppè con l'Orchestra e Coro del Teatro di Graz. E’ titolare della Cattedra di Musica Corale e Direzione di Coro presso il Conservatorio “G.Tartini” di Trieste; tiene regolarmente corsi di direzione di Coro e d’Orchestra in Italia ed all’estero. Dopo vari anni di ricerca ha pubblicato due volumi interamente dedicati alla musica corale di Antonio Illersberg. Ha curato l'edizione dell'opera "Il Ritorno del Marinaio" e dell'oratorio "Extremum Judicium" di Franz von Suppè.
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Biography
ADRIANO MARTINOLLI D’ARCY was born in 1961 in Trieste, Italy; he is both Italian and British citizen.
After his Composition and Choir Conducting studies at the Music Conservatory of Trieste and Milan, he graduated in Orchestra conducting at the Music Academy of Vienna (Hochschule für Musik) in 1991. Two years later he attended a specialisation course in Berlin.
At the head of important ensembles such as the Orchestra Sinfonica della RAI of Milan, the Philharmonia Orchestra of London, the N.Ö. Tonkunstlerorchester of Vienna, the Philharmonic Orchestra of Graz, the Württembergische Philharmonie of Reutlingen, the Orquestra Metropolitana of Lisbon, the Bruno Maderna Symphony Orchestra, the Orchestra dei Pomeriggi musicali of Milan, the Orchestra Filarmonica del Teatro G.Verdi of Trieste (Italy), the Chromas Ensemble, Cantus Ensemble and many others groups, he conducted both traditional and contemporary repertoire as well as numerous first performances, giving concerts in Italy, Austria, France, Portugal, Germany, Slovenia, Croatia, Rumania, Cech Republik and Mexiko.
In 2003 with the Philharmonia Orchestra of London he recorded four Symphonic poems by Liszt for the italian label “Real Sound”. The austrian label Gramola of Vienna released a CD of Mahler and Wagner Songs with the mezzo-soprano Barbara Hölzl and A. Martinolli conducting the Wuertembergische Philharmonie. In 2009 the german label “Solo Voce” of Köln released the first word recording of Franz von Suppè’s Missa Dalmatica conducted by Adriano Martinolli. In 2013 the label CPO released a double Cd of the Requiem-Oratorium "Extremum Judicium" by Franz von Suppè, recorded with the Orchestra and Choir of the Graz opera house.
After a long research work he brought out two volumes of Antonio Illersberg’s (1882 – 1953) unpublished music.
He edited the scores of the opera "The sailor's return" and of the Requiem-Oratorium "Extremum Judicium" by Franz von Suppè.
He has been teaching Orchestra conducting at the Music Conservatories in Cagliari and in Milan; actually he is teacher at the National Music Conservatory in Trieste (Italy) for Choir conducting and choral repertoire.