Romina Basso

  • romina.basso@conts.it

Biografia/Biography

(English version below)

Si è diplomata in Canto presso il Conservatorio di Venezia e laureata in Lettere Moderne all'Università di Trieste. Ha frequentato masterclasses con Peter Maag e Regina Resnik, Rockwell Blake e Claudio Desderi, Elio Battaglia e Claudio Strudthoff, specializzandosi nel repertorio barocco e rossiniano. Ha vinto competizioni nazionali ed internazionali quali il Toti dal Monte e l'As.Li.Co. per il repertorio operistico e il Seghizzi, Città di Conegliano, Palma d'Oro e Modena Musica per la musica vocale da camera.

Dopo aver frequentato per anni il repertorio operistico nei teatri di tradizione, s'esibisce ora regolarmente in Italia
all'Accademia di Santa Cecilia e all’Accademia Chigiana, alla Società del Quartetto di Milano e agli Amici della Musica di Firenze, al Festival Monteverdi di Cremona e al Centro di Musica Antica di Napoli, alla Società dei Concerti di Brescia e al Festival MITO nonché nelle sale da concerto europee (Wiener Konzerthaus e Theatre an der Wien, Amsterdam Concertgebouw, Palais des Beaux Artes e La Monnaie-Bruxelles, Versailles Festival, Theatre des Champs Elysèes, Citè de la Musique e Salle Pleyel-Parigi, Opéra de Montpellier, Opéra de Bordeaux, Opèra de Nimes, La Folle Journèe-Nantes, Festival d'Avignon, Festival Les Musicale de Luberon, Festival de Beaune, Opera de Dijon, Edinburgh Festival, Glyndebourne Opera Festival, Brinkburn Festival-Newcastle, Barbican Centre, Queen Elizabeth Hall, Lufthansa Festival- Londra, Teatro Real e Auditorio Nacional-Madrid, Via Stellae Festival- Santiago de Compostela, Festival de Musica Ciudade de Lugo, Teatro Gayarre-Pamplona, Teatro Arriaga-Bilbao, Festival di Musica Antica Femas- Siviglia, Centro Cultural de Belem e Fondazione Gulbekian-Lisbona, Filarmonica di San Pietroburgo e di Mosca, Festival di Musica Antica- Utrecht, Festival Van Vlaanderen-Brugge, Pfingestfestspiele Festival-Baden Baden, Mysteria Pascalia e OperaRara Festival-Cracovia e Philarmonie- Varsavia, Fondazione Theoharakis-Atene, Fondazione Onassis-Atene, Festival di Rodi, Pharos Chamber Music Festival-Cipro) e in Australia e Giappone, collaborando con Accademia Bizantina, Concerto Italiano, Il Complesso Barocco, Cappella della Pietà de' Turchini, Concert des Nations, Europa Galante, Ensemble 415, Ensemble Matheus, Gabrieli Consort&Players, Les Arts Florissants, Les Musiciens des Louvre, La Risonanza, Modo Antiquo, Muncher Rundfunkorchester, RSO Vienna, Ricercar Consort, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia, ORT, RSO Radio Symphoniker Orchestra di Vienna, Venice Baroque Orchestra, Zefiro Ensemble.

Ha cantato diretta da P. Maag (Faust), M. Viotti (Italiana in Algeri), Sir Ch. Mackerras, V. Jurowski, K. Ono (Die Zauberfloete), J. Savall (Orfeo e Madrigali Guerrieri et Amorosi), F. Bruggen (Mozart-Requiem), A. Curtis (Motezuma, Tolomeo, Rodelinda, Giulio Cesare, Lotario, Berenice, Dido and Aeneas), R. Alessandrini (La Vergine dei Dolori, Armida, Gloria e Magnificat di Vivaldi), F. Biondi (Die Zauberfloete, La SS. Annunziata, Bajazet, Ercole sul Termodonte, La Resurrezione, The Messiah, Oracolo in Messenia), M. Minkowski (Pergolesi- Stabat Mater, Alcina), W. Christie (Charpentier-Lully), J-C. Spinozi (Orlando Furioso), E. Haim and P. McCreesh (Il trionfo del Tempo e del Disinganno, La Resurrezione), P. Pierlot (Dido and Aeneas, Il Ritorno d'Ulisse in Patria), A. Marcon (Andromeda Liberata, Atenaide, Orlando Furioso, Juditha Triumphans, L'Olimpiade, Bach- Mass in B Minor), O. Dantone (Le Comte Ory, Tito Manlio, Ascanio in Alba, Annibale in Torino), A. Florio (Pergolesi, Leo, Fux-Orfeo, Handel-Aci, Galatea e Polifemo), A. Bernardini (Handel-Aci, Galatea e Polifemo), F. M. Sardelli (Atenaide, Juditha Triumphans, Vivaldi New Discoveries, Orlando Furioso 1714), L. Cummings (Giulio Cesare), Christopher Moulds (Hercules), T. Severini (Ginera di Scozia, Mozart- Requiem), D. Gatti (Manon Lescaut), G. Ferro (Pulcinella). Le sue performances vengono trasmesse da Rai Radio Suite, BR Bavarian Radio Classic, British BBC3, Australian ABC, ORF 1 - Austria, Radio France, Arte, Mezzo, AVRO.

Romina Basso ha registrato per Kikko Classic, Bongiovanni, Mirare e per Fuga&Ricercar (Porpora - Notturni per i
Defunti), Deutsche Grammophon - Archiv il Motezuma di Vivaldi ed il Tolomeo di Haendel (quest'ultimo Gramophone Editor’s Choice 2009), per Naive l'Atenaide, New Discoveries, Orlando Furioso (DVD), Orlando Furioso 1714, Armida, L'Olimpiade (Choc del la Musique 2012) e Catone in Utica di Vivaldi, per Glossa Le Cantate Italiane di Handel voll. 4-5 (Clori, Tirsi e Fileno: “Stanley Prize” 2010), per Sony-Deutsche Harmonia Mundi Musica Sacra di Galuppi e di Jommelli, per Classic Voice il Vespro Carmelitano di Handel, per EMI l'Ercole
sul Termodonte (Diapason d'Or, Muse d'Or e Preis der DeutschenSchallplatten Kritic), il Giulio Cesare di Handel
per MDG e per Naive, per Virgin la Berenice di Handel e l'Oracolo in Messenia di Vivaldi (Diapason d'Or).

_________________________________________________________________

Biography

The Italian mezzo-soprano, Romina Basso, studied at the Conservatorio Benedetto Marcello in Venice, and obtained her degree in Italian Literature from Trieste University. She has taken part in master-classes with Peter Maag, Regina Resnik, Rockwell Blake, Claudio Desderi, Elio Battaglia and Claudio Strudthoff, specialising in Baroque repertory and Rossini. She won prizes at many national and international competitions, includiong Seghizzi, Palma d'Oro, Città di Conegliano, Modena Musica, Toti dal Monte, Associazione Lirica Concertistica Italiana, Operalia Placido Domingo.

Romina Basso regularly performs in Italy, throughout Europe, and worldwide, collaborating with orchestras and ensembles such as Accademia Bizantina, Concerto Italiano (Director: Rinaldo Alessandrini), Il Complesso Barocco, Cappella della Pietà de’ Turchini, Le Concert des Nations, Europa Galante, Ensemble 415, Ensemble Matheus, Les Arts Florissants, Les Musiciens du Louvre Grenoble, The King's Consort, Modo Antiquo, Münchner Rundfunkorchester, Vienna Radio Symphony Orchestra, Ricercar Consort, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, ORT, Venice Baroque Orchestra, and Ensemble Zefiro (Director: Alfredo Bernardini). Among the prominent conductors with whom she has sung are Peter Maag, Marcello Viotti, Sir Charles Mackerras, Vladimir Jurowski, Kazushi Ono, Jordi Savall, Frans Brüggen, Alan Curtis, Rinaldo Alessandrini, Fabio Biondi, Marc Minkowski, William Christie, Emmanuelle Haïm, Paul McCreesh, Jean-Christophe Spinosi, Philippe Pierlot, Andrea Marcon, Ottavio Dantone, Robert King, Antonio Florio, Federico Maria Sardelli, Daniele Gatti, and Gabriele Ferro.

Romina Basso specializes in performance of Baroque music and of Rossini's ouvre. She performs in the most distinguished concert halls in Europe, Asia (Japan) and Australia, as well as taking part in festivals (Speer Festival, Glyndebourne Festival Opera, Edinburgh Festival, Utrecht Early Music Festival); she has also been hosted several times in Kraków (Misteria Paschalia and the Opera Rara series). She enjoys the trust of great artists. She has been invited to collaborate with such conductors as Peter Maag (Charles Gounod's Faust), Jordi Savall (C. Monteverdi's Orfeo and Madrigali guerrieri et amorosi), Alan Curtis (Antonio Vivaldi's Motezuma, George Frideric Handel's Rodelinda, Tolomeo and Berenice), Rinaldo Alessandrini (Alessandro Scarlatti's La Vergine dei dolori), Fabio Biondi (A. Scarlatti's La Santissima Annunziata, A. Vivaldi's Bajazet, W.A. Mozart's Die Zauberflöte), Emmanuelle Haïm (G.F. Handel's Il Trionfo del Tempo e del Disinganno), Marc Minkowski (Giovanni Battista Pergolesi's Stabat Mater) and Laurence Cummings (G.F. Handel's Giulio Cesare), Andrea Marcon, Ottavio Dantone and Paul McCreesh.

In March of this year, Romina Basso appeared at the Parisian Théâtre des Champs-Elysées in A. Vivaldi's opera Orlando furioso under the direction of Jean-Christophe Spinosi, which was later performed in a concert version at the Barbican Centre in London and at a festival in Amsterdam. In the most immediate future, she will be working with the Venice Baroque Orchestra - she is preparing a solo part in G.B. Pergolesi's Stabat Mater as well as works by A. Vivaldi which will comprise the program for a concert at the Concertgebouw in Amsterdam.

Romina Basso most often records Baroque repertoire (works by G.F. Handel and A. Vivaldi) for, among other labels, Naive, Deutsche Grammophon and EMI/Virgin Classics. Last year, she took part in a recording of A. Vivaldi's Ercole su'l Termodonte with Europa Galante and Fabio Biondi, as well as G.F. Handel's Berenice under the direction of Alan Curtis.